Projectbeschrijving

Inzender: Polman Restauratie & Kleuronderzoek, Bussum
Categorie: Restauratie/decoratieschilderwerk

Reconstructie van de historische verven uit 1750 en restauratieschilder- en verguldwerk van de tuinzaal van huis Akerendam te Beverwijk. In 2008 heeft Ruth Jongsma, van bureau voor kleuronderzoek & restauratie, kleuronderzoek uitgevoerd aan deze tuinzaal. De conclusie luidde dat toen de zaal de huidige vorm kreeg, daarvoor óók de beschilderde behangseldoeken moeten zijn gemaakt. Het houtwerk was destijds lavendelgrijs geschilderd, dezelfde kleur als de fondtoon op die behangsels. De kamer is dus één lavendelgrijs geheel geweest waarbij de geschilderde taferelen de indruk gaven alsof je de natuur in keek. Ruth heeft met een team de doeken gerestaureerd en Polman Restauratie & Kleuronderzoek heeft het schilder- en verguldwerk uitgevoerd. Maar niet 'zo maar'. Middels verfmonsters wisten we de 'ingrediënten' van de verf; onder andere loodwit, pruißisch blauw, zwart, rode oker en lijnolie. Zo konden we de oorspronkelijke lijnolieverf uit 1750 zelf met de hand namaken op de wrijfsteen in ons atelier. Alleen, daar mag je naar de huidige wet- en regelgeving natuurlijk niet mee werken; loodwit is verboden. Dus hebben we zoveel mogelijk met de oorspronkelijke pigmenten, maar met vervanging van loodwit door zinkwit, opnieuw tientallen pigmentcombinaties gewreven om de meest gelijkende te vinden.

Motivatie

Het vinden van de juiste rode oker voor de loodwitproef, maar ook die voor de zinkwitverf was een grote uitdaging. Evenals de handgemaakte verf in bulk zelf produceren en kleurgetrouw blijven aan de goedgekeurde voorbeeldstaal. We hebben met dit project een hoge standaard van restauratie willen uitvoeren en zo diepgravend als mogelijk willen omgaan met de restauratie-ethiek. Dat was ons uitgangspunt en dat hebben we gehaald. Dit bleek alleen realiseerbaar door te werken voor een opdrachtgever als het team van Stichting Sluyterman van Loo, die in dit bijzonder langdurige traject nooit hun geduld verloren. De werkwijze bij dit project zou grotere bekendheid mogen krijgen omdat het een uniek voorbeeld is van zeer puristisch restauratieschilderwerk. Je grijpt terug op de basiskennis van de schilder zoals die oorspronkelijk, zo'n 300 jaar geleden, is geweest.